Kata
“Basa Basuki” memang tidak disebut dalam Serat Wedhatama anggitan Sri
Mangkunegara IV.
Tetapi Bapak Ibu dapat menemukan kalimat “marma ing
sabisa-bisa bebasane muriha tyas basuki” pada bait ke 10 pupuh Pangkur.
Oleh
sebab itu sedapat mungkin upayakan supaya memiliki “tyas basuki”. “Tyas” adalah
hati.
Lengkapnya
bait ke 10 sebagai berikut:
10. marma ing sabisa-bisa | bêbasane muriha tyas basuki | puruhitaa kang patut | lan taping angganira | ana uga
anggêr ugêring kaprabun | abon-aboning panêmbah | kang kanggo
ing siyang ratri ||
PERILAKU YANG TIDAK
SESUAI BASA BASUKI
Beberapa
perilaku tidak basuki yang disebut dalam Serat Wedhatama dapat kita temukan
pada pupuh Pangkur bait ke 2, 3, 4,5,6 dan 8 sebagai berikut:
1. Gonyak-ganyuk: Merujuk pada perilaku
orang “tua” yang tidak tahu (wikan) perasaan. Dalam pergaulan (pasamuan)
perilakunya akan tidak pas dengan suasananya (gonyak-ganyuk). Dapat dibaca pada
posting Serat Wedhatama: Orang tua yang gonyak ganyuk nglelingsemi
2. Gugu karepe priyangga: Mengikuti
kemauan sendiri (Merupakan penjabaran dari sifat gonyak-ganyuk). Dapat dibaca
di Serat Wedhatama: Jangan menuruti kemauan sendiri
3. Nora nganggo peparah lamun angling:
Bicara (angling) tanpa dipikir dulu
4. Lumuh ingaran balilu: Tidak mau
dikatakan bodoh
5. Uger guru aleman: Maunya dipuji-puji
6. Kandhane nora kaprah: Sudah semakin ceriwis
(sangsayadra denira caceriwis), omong tinggi dan tidak masuk akal
7. Ugungan: Suka dipuji-puji
8. Kumaki: Berlagak sok jagoan, seperti
“kenthus” katak kecil yang suaranya besar. Dapat dibaca di Serat Wulangreh:Kumenthus dan kumaki
9. Lumuh asor kudu unggul: Tidak mau
kalah, maunya menang
10. Sumungah sesongaran: Suka pamer,
bicaranya tinggi.
Pupuh Pangkur
bait ke 2
|
jinêjêr nèng Wedhatama | mrih tan kêmba kêmbênganing
pambudi | mangka nadyan tuwa pikun | yèn tan mikani rasa | yêkti sêpi asêpa
lir sêpah samun | samangsane pakumpulan | gonyak-ganyuk nglêlingsêmi || |
Pupuh Pangkur
bait ke 3
|
gugu karêpe
priyangga | nora nganggo pêparah lamun angling | lumuh ingaran
balilu | ugêr guru alêman | nanging janma ingkang wus waspadèng sêmu |
sinamun ing samudana | sêsadon ingadu manis || |
Pupuh Pangkur bait ke 4
|
si pêngung nora nglêgewa | sangsayarda dènira cêcariwis | ngandhar-andhar angandhukur | kandhane nora kaprah | saya elok
alôngka-longkanganipun | si wasis waskitha ngalah | ngalingi marang si
pingging || |
Pupuh Pangkur bait ke 5
|
mangkono
ngèlmu kang nyata | sanyatane mung wèh rêsêping ati | bungah ingaranan cubluk
| sukèng tyas yèn dèn ina | nora kaya si punggung anggung gumunggung | ugungan sadina-dina | aja mangkono
wong urip ||
|
Pupuh Pangkur bait ke 6
|
uripe sapisan
rusak | nora mulur nalare ting saluwir | kadi ta guwa kang sirung | sinêrang
ing maruta | gumarênggêng anggêrêng anggung gumrunggung | pindha padhane si
mudha | prandene paksa kumaki ||
|
Pupuh Pangkur Bait ke 8
|
socaning
jiwangganira | jêr katara lamun pocapan pasthi | lumuh asor kudu unggul | sumungah
sêsongaran | yèn mangkana kêna ingaran katungkul | karêm ing rèh
kaprawiran | nora enak iku kaki ||
|
Intinya
adalah sifat yang suka menuruti kemauan sendiri mau menang sendiri, bicara
tidak empan papan dan sombong merupakan hal-hal yang membuat “tyas” tidak
“basuki”. Hal ini semua harus dihindari. Mengenai hal ini ada beberapa pituduh
yang diberikan oleh Sri Mangkunegara IV, dapat dibaca pada lanjutan tulisan
ini, Serat Wedhatama dan pituduh menuju tyas basuki (IwMM)
No comments:
Post a Comment