Keluh-kesah dan
keraguan merupakan sikap negatif yang membawa energi negatif dan pada
gilirannya orang yang sebenarnya tidak terlalu sengsara menjadi sengsara betul.
Ungkapan-ungkapan keluh-kesah pernah saya tulis dalam “orang-orang sengsara dan
apes dalam paribasan Jawa”. Apa manfaat keluh kesah? Rasanya kok tidak ada.
Kita dididik untuk tidak berkeluh-kesah bahkan sejak masih Pramuka Siaga. Kita
selalu nyanyi: Apa guna keluh kesah; apa guna keluh kesah ...... Demikian pula
keraguan; mengapa orang harus ragu yang buntutnya merasa tidak mampu. Sapa
temen nemu temen aja nganggep mokal ganthamu. Kalau orang menjadi tidak mampu
melakukan apa-apa ya sengsara lah tahap terminalnya.
Kumpulan 13 ini saya
cari dari Butir-butir Budaya Jawa kumpulan Prof Rusdibjono dan seperti yang
sebelumnya, terjemahan saya tulis di bawah tulisan bahasa Jawanya. Mangga
semoga berkenan.
1. KELUH KESAH: KARENA
MENGEJAR AMBISI
Wong kang kebak dening pepenginan iku adate banjur
ngangsa-angsa, mula lakune uga banjur miyar-miyur. Kepengkok gawe sethithik bae
sing digedhekake pangresulane, tundhone atine gampang pepes lan nglokro. Beda
karo wong kang wicaksana uripe mesti mawa tekad lan tujuwan. Bebasan tiba
kaping pitu gemregah tangi kaping wolu ngrungkebi tekad lan tujuwane.
TERJEMAHAN: Orang yang terlalu banyak keinginan hidupnya menjadi “ngaya”,
jiwanya menjadi labil. Kena hambatan sedikit saja yang dibesarkan adalah
keluh-kesah, akibatnya menjadi patah semangat. Beda dengan orang bijaksana yang
hidup dengan tekad dan tujuan. Ibarat jatuh tujuh kali dia bangkit delapan kali
demi tekad dan tujuannya.
2. KELUH KESAH: MENGHILANGKAN KEKUATAN FISIK DAN ROHANI
Sok
sapaa bakal nduweni rasa kurmat marang wong kang tansah katon bingar lan
padhang polatane, nadyan ta wong mau nembe bae nandhang susah utawa nemoni
pepalang ing panguripane. Kosokbaline wong kang tansah katon suntrut kerep
nggrundel lan grenengan merga ora katekan sedyane iku cetha bakal koncatan
kekuwataning batin lan tenagane., tangeh lamun entuka pitulungan, kepara malah
dadi sesirikane mitra karuhe.
TERJEMAHAN: Siapapun
akan menaruh rasa hormat kepada orang yang selalu kelihatan cerah walaupun
orang tersebut sedang dalam kesusahan atau mengalami hambatan dalam hidupnya.
Sebaliknya orang yang selalu kelihatan muram, sering menggerutu dan
berkeluh-kesah karena apa yang diinginkan tidak tercapai, jelas bakal
kehilangan kekuatan batin dan energinya. Tidak mungkin memperoleh pertolongan,
malah dijauhi teman-temannya
3. KELUH KESAH: MERINGKIHKAN TEKAD, MENJADIKAN MISKIN
Kerep nggresah lan ngresula iku nuduhake
karingkihane tekad. Senadyan dingresulanana sedina ping pitulikur, ora bisa
owah nasibe. Nggresah lan ngresula iku padha karo sambat. Wong sambat iku kena
bae, nanging yen isih keduga aja dhemen sambat. Ngresula bisa dadi mala,
panggresah bisa dadi bubrah, dene pisambat iku dalane wong kang seneng mlarat,
jalaran sakehing gegayuhan kang disangkani sarana sambat mono adate mung
gayuk-gayuk tuna, apa kang digayuh tanpa ana kabul wusanane
TERJEMAHAN: Sering berkeluh-kesah menunjukkan ringkihnya tekad. Walaupun
kita berkeluh-kesah sehari 27 kali, nasib tidak akan berubah. Manusia boleh
saja berkeluh-kesah, tetapi lebih baik jangan suka berkeluh-kesah, karena hanya
akan menimbulkan malapetaka. Keluh kesah adalah jalan menuju kemiskinan, karena
semua cita-cita yang dilandasi keluh kesah tidak akan ada hasilnya
4. KELUH-KESAH: MENUTUP SUMBER PENGHIDUPAN
Aja sok ngresula. Wruhna yen pangresula iku
sawijining mala, dene panggresah mono agawe bubrah. Yen wis nggresah padatane banjur
lali marang kewajibane sing kudu diayahi sarta kemba marang sadhengah pakaryan.
Sing sapa esuk-esuk wis sambat ngaru-ara ing bab ngrekasane urip, wong mau
prasasat mbuntoni sumbering pangupa-jiwane dhewe. Ora trima marang pandum
peparinge Pangeran Kang Murbeng Dumadi
TERJEMAHAN: Jangan sering berkeluh-kesah karena keluh-kesah itu bahaya
yang mengundang malapetaka. Keluh kesah akan membuat kita lupa dan tidak
bersemangat mengerjakan tugas-tugas yang harus dilakukan.Siapa yang pagi-pagi
sudah berkeluh-kesah menangisi beratnya kehidupan sebenarnya orang itu telah
menutup sumber penghasilannya sendiri, tidak menerima terhadap “pandum”
pemberian Allah SWT
5. KERAGUAN: BERASAL DARI PIKIRAN KITA SENDIRI
Sebab-sebab kang gawe ciliking ati lan cekleking semangat
iku adhakalane dumunung ing gegambarane pikiran kang sarwa nguwatirake marang
lelakon kang durung kelakon, temahane pikiran dadi peteng, lumuh ihtiyar lan
koncadan gregeting makarya. Katimbang nyumelangake barang kang durung bisa
ginrayang rak luwih becik aja pegat ing ihtiyar kanthi nenuwun marang sihing
Kang Murbeng Kuwasa, jer iya mung Panjenengane kang murbawasesa urip kita.
Klawan mengkono insyaallah kowe ora bakal ngedhap ngadhepi sakehing lelakon
TERJEMAHAN: Penyebab kecil hati dan patah semangat sering berada dalam
gambaran pikiran kita sendiri yang khawatir dengan hal-hal yang belum terjadi.
Hasilnya pikiran menjadi gelap, malas berikhtiar dan kehilangan semangat kerja.
Daripada mengkhawatirkan hal-hal yang belum bisa diraba, lebih baik kita tidak
berhenti ikhtiar disertai doa memohon belas kasihan Yang Maha Kuasa. Karena
hanya Dialah yang menguasai hidup kita. Dengan demikian insyaallah kamu akan
tabah menghadapi semua hal.
6. KERAGUAN: DIOBATI DENGAN TEKAD TETAPI BUKAN NEKAD
Rasa was sumelang iku nerakake wong sing arep
nggayuh kemajuan. Sapa kang wis ketaman rasa iki salawase ora bakal bisa maju.
Ing sabarang tandang-tanduke sarwa tidha-tidha lan tansah awang-awangen
ngadhepi kangelan kang bakal memalangi laku. Kosokbaline tekad iku rasa
ciptaning karsa kang wis gembleng. Dadi yen ana kepenak lan orane bakal
didhadhagi lan diterjang wani. Kang pinandeng mung bakal tekaning sedya.
Nanging tekad mono beda banget karo nekad, yen nekad kuwi uwohing pakarti kang
tuwuh saka kajudheganing nalar sing tundhone keconggah tumindak nistha, merga
koncadan pepadhang.
TERJEMAHAN: Rasa was-was itu penghambat orang yang ingin mencapai
kemajuan. Siapa yang dihinggapi perasaan ini selamanya tidak akan maju. Semua
tingkah-lakunya serba ragu-ragu dan gamang menghadapi hambatan dan kesulitan.
Sebaliknya tekad adalah karsa yang sudah bulat. Senang tidak senang akan
dihadapi dan diterjang dengan berani. Yang diinginkan hanyalah tercapainya
tujuan. Tekad tidak sama dengan nekad. Nekad adalah buah pekerjaan yang tumbuh
dari kemelutnya pikir yang bisa berakibat mau melakukan tindakan nista, karena
sudah kehilangan akal sehat.
7. JANGAN MENSUGESTI DIRI SENDIRI DENGAN: SAYA TIDAK
MAMPU
Akeh wong kang sadurunge nyoba ngayahi pagaweyan wis
dipathok dhisik sarana tembung “Ah, aku ora bisa”. Dayaning tembung “ora bisa”
satemah numusi ora bisa temenan. Awit entek-entekane pocap mangkono iku ateges
ngapesake awake dhewe. Luwih maneh banjur lumuh ing pambudi. Samubarang kang
diudi ora bakal dadi. Barang kang ora diluru tangeh bisane ketemu. Mulane
percayaa marang dhiri pribadi. Ciptanen kanthi mantheng ing ati lan enggal
makartiya. Kekuwataning manungsa iku dumunung sajroning cipta, sauger sinartan
pamarsudi klawan temen-temen. Dayaning cipta cetha bakal nekakake sedya
TERJEMAHAN: Banyak orang yang sebelum mencoba melaksanakan pekerjaan
sudah dipathok dengan perkataan “Ah, saya tidak mampu”. Kekuatan dari perkataan
“tidak mampu” akan berakibat tidak mampu betul-betul. Ucapan itu hanya akan
membuat sial diri sendiri. Lebih-lebih apabila disertai malas berupaya. Semua
yang diupayakan tidak akan jadi. Semua hal yang tanpa upaya tidak mungkin bisa
dicapai. Oleh sebab itu percayalah pada diri sendiri. Matangkan tekad dalam
hati dan segeralah berkarya. Kekuatan manusia terletak dalam “cipta” sepanjang
disertai upaya yang sungguh-sungguh. Daya dari “cipta” akan memberikan hasil.
8. SENGSARA: BISA KARENA
HAL YANG KELIHATAN SEPELE
Ora
ana critane wong kejungkel amarga kesandhung watu gedhe. Sing mesti merga
kesandhung watu cilik. Umpama tatu ya saka krikil sing lancip-lancip. Bab mau
aweh pituduh supaya kita ora nyepelekake marang barang sing katone sepele
amarga sing katone ora mingsra mau bisa dadi jalarane wong kejungkel tiba ing
papa
TERJEMAHAN: Tidak ada
veriteranya orang terjatuh gara-gara tersandung batu besar, pasti karena batu
kecil. Andaikan luka pun akibat kerikil yang tajam. Hal tersebut memberi
perunjuk supaya kita tidak menyepelekan barang yang kelihatannya sepele karena
yang kelihatan tidak seberapa itu bisa mengakibatkan kita sengsara
9. ORANG SENGSARA:
AKIBAT KESALAHAN DAN ULAH SENDIRI
Wong
kang sengsara uripe jalaran ana rong warna: kapisan saka kaluputane dhewe,
paribasan tanem tuwuh kang tansah kodanan lan pepanasen ora tau diopeni, dene
kang kapindho araga saka pokale dhewe. Paribasan tanem tuwuh kang tansah dipek
asile nganti ora kober thukul godhonge.
TERJEMAHAN: Orang yang
sengsara hidupnya disebabkan dua hal: pertama karena kesalahannya sendiri,
ibarat tanaman yang selalu kehujanan dan kepanasan tetapi tidak pernah dirawat.
Sedangkan yang kedua karena ulahnya sendiri. Ibarat tanaman yang selalu dipetik
hasilnya sampai tidak pernah tumbuh daunnya.
10. MAMPU MENGHADAPI
COBAAN: SABAR
Sabar
iku ingaran mustikaning laku, jumbuh karo unine bebasan: “Sabar iku kuncining
swarga”, ateges marganing kamulyan. Sabar, lire momot kuwat nandhang sakehing
coba lan pandadaraning ngaurip., nanging ora ateges gampang pepes kentekan
pangarep-arep. Suwalike malah kebak pangarep-arep lan kuwawa nampani apa bae
kang gumelar ing salumahe jagad iki.(BBB)
TERJEMAHAN: Sabar
adalah mustika kehidupan, sejalan dengan peribahasa “Sabar itu kunci sorga”,
yang berarti jalan menuju kemuliaan. Sabar berati mampu menghadapi semua cobaan
hidup, tetapi bukan berarti mudah putus asa kehilangan harapan. Sebaliknya
sabar adalah penuh harapan dan mampu menghadapi apa saja yang terjadi di muka
bumi ini.
11. MASALAH: HADAPI
DENGAN SENYUM
Samangsa
lagi ngadhepi urip rekasa prayogane adhepana klawan esem gumuyu. Awit iku
senjata kang bisa gawe enthenging sanggan lan bakal numusi muluring pikir.
Nanging yen penandhangmu mau tansah kok adhepi kanti ulat kang suntrut adhakane
kowe bakal kentekan pikir kang wening, wusanane dadi nekad nuruti pokal kang
nerak bebener.(BBB)
TERJEMAHAN: Saat
menghadapi kesusahan hidup, tataplah dengan senyum. Karena hal itu merupakan
senjata yang bisa meringankan beban yang membawa kepada kejernihan otak. Tetapi
kalau kamu menghadapinya dengan muka masam, kamu akan kehilangan jernihnya
pikiran, akhirnya nekad dan melakukan tindakan yang melanggar aturan
PENUTUP
Jangan mensugesti diri
sendiri dengan kata “tidak mampu”. Keluh kesah berasal dari diri sendiri. Kalau
kita apes biasanya karena ulah kita sendiri dan terkadang karena hal-hal sepele
saja. Keluh kesah dan keraguan akan menutup sumber kehidupan. Hadapi dengan tekad
tetapi bukan nekad. Tetap dilandasi dengan deduga, prayoga, watara dan reringa.
Cobaan hadapi dengan sabar dan masalah dijawab dengan senyum. Untung dan sial
tidak ada yang langgeng. Ki Padmasusastra dalam Layang Madubasa mengatakan:
Ora ana
kabêgjan lan kacilakan langgêng, amêsthi ana watêse, karsaning Allah:
sarupaning makluk isining dunya lakune nyakra manggilingan, mulane wong kabêgjan aja pêpeka, wong kacilakan aja kêmba ambudi sarana,
karo pisan dadia widada.
TERJEMAHAN: Tidak ada keberuntungan
dan kesialan yang abadi. Nesti ada batasnya. Sudah merupakan kehendak Allah
bahwa jalannya isi dunia ini “nyakra manggilingan” (berputar, suatu saat di
atas dan suatu saat di bawah). Oleh sebab itu orang yang sedang senang jangan
sembrana dan yang sedang sial jangan menyerah sehingga keduanya tetap selamat. (IwMM)
No comments:
Post a Comment